samarbeten

Oj nu har jag varit i farten och försökt läsa lite om olika samarbeten. Många företag hör gärna av sig till mindre microinfluenser eller som sagt, konton med mindre följare men ändå stor räckvidd osv.

Det många företag gör är att erbjuda produkter som då dessa små konton ska marknadsföra via sitt konton. Ibland får man sakerna gratis och ibland får man en rabattkod och betalar hälften av priset. Men liksom thats it. Inget mer.

Men förstår ni inte då att ni egentligen gör jobbet "gratis". Många företag utnyttjar gärna små konton/unga personer för man kan inget om sånt. Och det gäller även mig själv. 

Mejlade ett större företag tidigare om en rabattkod om jag kunde få dela ut. Men dom ger ej ut rabattkoder till sina ambassadörer även om det framkommit att andra faktiskt fått det.

Sen påstår dom att alla gör det gratis för man genuint älskar företaget. Men hallå, oavsett hur mycket man älskar ett företag och dess produkter så vill man nog ha betalt för den tid man lägger på att skriva bra om produkten, ta bilder osv. Det ligger mycket bakom också.

Jag är själv ny inom detta och lär mig. Ni som gjort detta länge, vad har ni för tips?


Kommentera inlägget här:
Blogg listad på Bloggtoppen.se