Blomkålsgratäng

Ni läste rätt, Blomkålsgratäng. Otroligt gott faktiskt, den är enkel att göra också. Sen kan man göra som mig, mixtra lite.

Idag körde jag en blomkål, hackade den i mindre bitar och kokade sedan i ca 5 min. Under tiden blandade jag ihop smeten. 

  • Grädde
  • Turkisk yoghurt
  • 1 ägg
  • 1 vitlöksklyfta 
  • 1 pkt bacon
  • 1 pkt mozzarella 
  • någon näve riven ost
Vispa ägg och grädde, pressa ner vitlök. Dela mozzarellan i önskad storlek. Blandade ihop allt förutom baconen. Stek baconen lite lätt, blanda sedan det i smeten. Krydda även efter valfritt bevåg. Blanda sedan ihop blomkålen och smeten i en ugnssäker form. 

In i ugnen i ca 200 Grader i ca 25 min. 

Jag valde även att steka kyckling till detta och det blev otroligt gott. 



Kommentera inlägget här:
Blogg listad på Bloggtoppen.se