bekräftelsebehovet

Jag hatar mitt beroende som finns. Att facebook och instagram kan ta så mycket tid ifrån en. Att det kan få styra våra liv. Jag sitter som fastklistrad vid instagram och facebook. Vill ha så mycket respons och gilla-markeringar som det bara går. 
 
Allt på instagram ska verka så maffigt, så wow. Det känns som att all denna ytlighet någonstans skapar avundsjuka. Att vi dagligen söker denna bekräftelse från andra, dagligen vill vi ha bekräftelse. Men varför är det så viktigt med denna bekräftelse? Har den ökat sen instagram startade, sen facebook kanske?
 
 
Har du nån gång känt;  varför gillar personen inte min bild men alla andras? Duger inte jag?
Undermedvetet sårar dessa communitys oss, kanske inte alla men många kan nog känna hat till instagram och facebook. Även om facebook inte är likadant som instagram så är det just dom där gilla-knapparna som ekar i ens huvud.
 
-Varför fick inte jag en gilla?
-Var inte redigeringen av bilden bra?
 
Försök koppla bort både instagram och facebook en vecka, eller bara en dag. Så kanske stressen om att få bekräftelse minskar, för jag tror ändå vi alltid söker bekräftelse. Men via dessa sociala medier så blir det så tydlgt och ytligt. Se på dig i spegeln och säg "FAN VAD BRA DU ÄR"..
 
 
 
- När ska vi börja ge varandra komplimanger utanför dessa communitys? 
 
Ekologisk hudvårdsterapeut:

Ja många har ju blogg för bekräftelsen och det är synd då detta inte är en verklig värld. Bara en illusion .
Folk borde istället lära sig att blogga om sådant dem brinner för så blir det för det första äkta och man skiter i gilla knappen för man gör det för sig själv först och främst sen är det ju självklart kul om man kan inspirera andra...☺
Bra inlägg och reflektioner

Svar: tack för responsen! många ser inte beroendet dom har heller. jag valde att pausa instagram och facebook för min egen skull. jag erkänner, det kliar i fingrarna men jag känner ändå en lättnad. Att inte jämt öppna instagram för att se hur många som gillar nu. :)
Sophie Thingvall

Helena Vesterlund:

Ba såg att du var borta från båda mina konton! Saknar o följa er, fina! ❤️

Svar: saknar att följa er också ♡ men behöver en paus från det ett tag. kram till er :)
Sophie Thingvall

Förstår dig! Det var därför jag skaffade mitt andra konto. Känner exakt som det du skrivit i T:

Jag förstår dig! Därför jag skaffade mitt hemliga och tog bort massa från det andra. Känner exakt som det du skrivit i inlägget! 😊❤️

Kommentera inlägget här:
Blogg listad på Bloggtoppen.se