vad är rätt och vad är fel?!

Jag har varit mamma i lite mer än ett år nu. Jag har ett ansvar att lära mitt barn vad som jag anser är rätt eller fel. Vad jag anser är rätt uppfostran kanske inte du tycker är rätt. Jag har fått höra hur andra tycker och tänker. Hur dom tycker saker och ting är rätt. Och det är intressant och man lär sig alltid något av andra. Man kanske inte håller med i allt men vi människor kan nog inte alltid tycka exakt samma saker..
 
Men något jag tycker är helt sjukt är ändå hur mycket bvc påverkar oss föräldrar. Hur dom anser att vi bör leva och göra med våra barn. Att gröt och välling är något som är jätteviktigt. Jag anser inte gröt eller välling vara viktigt.
 
Då ger jag hellre Liam nånting mer stabilare och rejälare kost. Sen att man ska sluta med ersättning bara för han är ett år är också för mig sjukt. Då det är bra näring i det och sånt han behöver. Han får oftast ersättning vid läggdags och nån gång på natten. 
 
Vi valde ju även att börja med vanlig mat istället för burkmat. Liam vägrade burkmat och jag är faktiskt glad för det. Eftersom jag tycker det är roligare att få laga egen mat till honom som jag vet innehållit på. Sen har han även fått lära sig hantera mat på ett annat sätt. Eftersom jag slutade med pureer så fick han lära sig hantera bitar/stavar. Hur man ska tugga osv. Och det är, vad jag anser kan vara nyttigt för barn. 
 
 
Och burkmat är ju så himla lätt att bara värma i micron istället för att steka upp lite korv och mackaroner. Handlar det om att man är mer "bekväm" när man ger burkmat eller för att alla andra gör det? Sen pipmugg, det är också en ren bekvämlighet för oss föräldrar. Liam kan dricka ur vanlig mugg och är hur duktig suom helst. Han fick börja med ett shotglas som är i hans storlek som är lätt att greppa. 
 
Barn kan mer än vad vi faktiskt tror, det är vi som måste våga låta dom få testa på, låta dom få utforska. 
 
 
Sen dom är kurvorna barn ska följa för att se hur deras hälsa ser ut. Hur kan man se det på en kurva? Hur kan 1 kg mer eller mindre påverka hur deras välmående är? Ser inte vi föräldrar det? Hur kan en bvc-sköterska se det genom en kurva? Alla barn är olika och utvecklas på olika men rätt lika sätt men ändå i sin egna takt.
 
Bara för att normen anser att det ska vara så, så behöver inte DU tycka så. Du har en egen vilja, ett eget tänk. Du behöver inte göra som bvc anser att man bör göra. Följ din egna känsla, se hur ditt barn vill ha det, se hur han/hon upplever saker och ting.
 
 
Eftersom detta är mitt sätt att se på saker, så betyder inte det att det är rätt för dig..
 
 
 
Anonym:

Sååå bra skrivet!

Svar: tack!! :)
Sophie Thingvall

Kommentera inlägget här:
Blogg listad på Bloggtoppen.se